Harjoittelimme ensin dokumenttikameran avulla käsitteitä enemmän, vähemmän ja yhtä paljon. Tällä kertaa otimme käyttöön myös niiden matemaattiset merkit ( >, < ja = ). Opetin suurempi kuin- ja pienempi kuin- merkit krokotiilin avulla. Krokotiili syö tietysti isomman kalaparven. Siksi suu on auki suurempaan. Lapsista tämä oli hauska! Teimme vertailuja myös taululla olevien kuvien avulla.
Seuraavaksi oppilaat ottivat esille matikkapussinsa. Ompelin ne kesällä "ylijäämäkankaistani" ja oppilaat pyörittivät niihin nyörit. Matikkapusseihin on tarkoitus kerätä erilaisia matematiikan tunneilla jatkuvasti tarvittavia välineitä. Tällä hetkellä jokaisen pussissa on yhteensä 20 multi link- palikkaa; kahta väriä, molempia kymmenen.
Harjoittelimme käsitteitä konkreettisesti seuraavasti:
1. Oppilas heitti noppaa kerran ja etsi pussista silmälukua vastaavan määrän palikoita.
2. Oppilas toisti kohdan 1.
3. Oppilas piirsi vihkoonsa palikat ja merkitsi niiden väliin sopivan vertailumerkin.
Muutaman palikkapiirroksen jälkeen oppilaat piirsivät vihkoonsa noppia ja lopulta myös numeromerkkejä. Tätä he jaksoivat tehdä niin kauan kuin ensimmäistä tuntia jatkui. Lopuksi kaikki saivat tarran vihkoonsa hienon vihkotyön merkiksi.
Toisella tunnilla rakensimme ensin torneja. "Rakenna kahdella värillä kolmen palikan korkuisia torneja. Jokaisen tornin tulee olla erilainen kuin muut."
Sen jälkeen pelasimme kolme eri peliä pareittain. Oppilaat hakivat uuden pelipohjan opettajalta, kun peli oli pelattu. Näytin ensin kaikkien pelien ohjeet dokumenttikameran avulla. Uskomatonta kyllä, lähes kaikki muistivat pelien säännöt vaihtaessaan peliä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti