torstai 25. syyskuuta 2014

Puuttuva yhteenlaskettava ja laskuperheitä


Tunnin aluksi hyppelimme lukusuoralla isommalla sakilla. Samalla luettelimme lukuja vuorotellen molempiin suuntiin. Kokeilimme myös parillisten lukujen hyppimistä. Sen jälkeen jokainen hyppi yhden vähennyslaskun lukusuoralla.

Sen jälkeen tutustuimme puuttuvaan yhteenlaskettavaan.


"Pihalla leikkii yhteensä viisi poikaa. Kolme niistä näkyvissä, mutta osa on mennyt piiloon. Kuinka monta on piilossa?"


"Pihalla leikkii yhteensä viisi tyttöä. Yksi niistä on näkyvissä. Kuinka monta on piilossa?" Kurkataanpa...
Sitten kerroin miten tämä merkitään matematiikan kielellä ja ratkaisimme yhdessä laskun.



Dokumenttikameran avulla mietimme piilossa olevia örkkejä.
"Örkkejä on viisi. Kuinka monta on piilossa?"


"Kolme!" Kurkataanpa... "Kyllä, koska 2+3=5."

Nämä örkkitehtävät sain kollegaltani. Hän oli löytänyt ne jostain internetin ihmeellisestä maailmasta. Ne sisältävät kaikki alle kympin hajotelmat.

Miten saisimme helposti selville piilossa olevien örkkien määrän?
Piirsin taululle neljä palloa eli laskun summan. Vedin viivan yhtä monen pallon yli kuin me näämme örkkejä. Kuinka monta palloa jäi yli? Niin monta örkkiä on piilossa.

Tämä idea tuli niin mahtavasta ja usein jo kehumastani Think Math -materiaalista. En ole ennen nähnyt puuttuvaa yhteenlaskettavaa opetettavan näin. Minusta tämä oli upea tehtävä! Kiitos sen keksijöille!


Oppilaat ryhtyivät ratkaisemaan puuttuvaa yhteenlaskettavaa. 


Lopuksi oppilaat laskivat leppäkertun pisteitä. Ohjeistin neuvoen lapset ensimmäisen esimerkin avulla. Vähennyslaskun kohdalla "rosvo tulee sieppaamaan leppäkertulta toisen siiven". Osa tajusi idean heti, osan kanssa harjoittelimme pari leppäkerttua yhdessä ennen kuin alkoi sujua. Oli hauska kuulla, kun eräs oppilas mietti ääneen "ja nyt se rosvo tulee..." 
Palaamme vielä ihmettelemään näitä laskuja ja niiden laskuperheitä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti